
Modernizacja parkingu P+R przy Młocinach obejmie instalację paneli fotowoltaicznych, energooszczędne oświetlenie i nowe systemy wentylacyjne. Dzięki zmianom obiekt ma zużywać o 60% mniej energii.
Warszawski parking Parkuj i Jedź (P+R) przy stacji metra Młociny, działający od 2008 roku, jest największym tego typu obiektem w stolicy. Każdego dnia korzystają z niego setki kierowców z Bielan i okolic, którzy przesiadają się tu do komunikacji miejskiej. Teraz, po kilkunastu latach intensywnego użytkowania, obiekt przejdzie gruntowną przebudowę, mającą nie tylko odświeżyć infrastrukturę, ale także poprawić jego efektywność energetyczną.
Plan przebudowy zakłada przede wszystkim wymianę nawierzchni na bardziej wytrzymałą oraz montaż paneli fotowoltaicznych na zadaszeniach nad częścią miejsc parkingowych. Energia pozyskana z tych instalacji o łącznej mocy około 150 kWp zasili parking, zmniejszając zależność od konwencjonalnych źródeł energii. Zgodnie z informacjami Zarządu Transportu Miejskiego, modernizacja obejmie również energooszczędne oświetlenie LED oraz nowe centrale wentylacyjne, które zapewnią lepszą cyrkulację powietrza na dworcu autobusowym i w Punkcie Obsługi Pasażerów.
„Nowoczesne rozwiązania pozwolą na oszczędności nawet do 60% energii elektrycznej, dotychczas wykorzystywanej do oświetlenia i utrzymania parkingu,” podkreśla Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego. Dodatkowo wprowadzona zostanie pompa ciepła, która zapewni ciepłą wodę użytkową dla budynku parkingowego.
Ostatnia kondygnacja parkingu, która pełni funkcję zadaszenia, również wymagała pilnych prac remontowych. Oprócz napraw konstrukcyjnych, każdy poziom parkingu ma teraz oznaczenia kolorystyczne i literowe, co ułatwia kierowcom odnalezienie swoich pojazdów. Kolory te powielają się na wszystkich parkingach P+R w Warszawie, np. poziom zero oznaczono żółtym kolorem i literą „A”, pierwszy poziom – niebieskim i literą „B”, a drugi – czerwonym i „C”. W przyszłości, jeśli parking zostanie rozbudowany, planowany jest jeszcze jeden poziom, oznaczony pomarańczową literą „F”.
W ramach umowy z wykonawcą, firmą ZAB-BUD Sp. z o.o., prace mają zakończyć się w drugiej połowie kwietnia 2026 roku. Koszt przebudowy wynosi 21,6 miliona złotych, a cała inwestycja jest finansowana przez miasto stołeczne Warszawę. Modernizacja tego kluczowego węzła przesiadkowego ma przynieść wymierne korzyści zarówno środowiskowe, jak i ekonomiczne – w trosce o przyszłość Bielan i całego miasta.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie