Reklama

Przedsiębiorco - zadbaj o dobry wizerunek firmy w internecie!

Budowanie korzystnego wizerunku w sieci to nie lada wyzwanie nie tylko dla dużych firm, ale i tych mniejszych graczy. Każdy właściciel biznesu online czy offline powinien zastanowić się nad tym, w jaki sposób zadbać o to, aby jego działalność była dobrze widoczna, i co ważne, postrzegana jak najbardziej pozytywnie. Oto zbiór porad dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Poznaj dobrze swoją grupę docelową

 Wszelkie działania marketingowe nie mogłyby być skuteczne bez precyzyjnego określenia swojego targetu. To jest kwestia znalezienia właśnie tych osób, których są w stanie zainteresować proponowane produkty albo usługi. Dzięki poznaniu ich potrzeb oraz oczekiwań zdecydowanie łatwiej stworzyć plan promocji w internecie.  Kluczowa kwestia – jest większa szansa na opracowanie ukierunkowanej komunikacji z potencjalnymi klientami oraz przygotowanie optymalnej oferty.  W efekcie wzrasta systematycznie sprzedaż bądź zwiększa się zainteresowanie danymi usługami.

Określenie takiej grupy docelowej wymaga swoistego wejścia w rolę klienta.  To pomaga odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań związanych z oczekiwaniami, ale i jakością obsługi. Niezbędne jest również określenie preferencji oraz charakterystycznych cech swojego targetu. Ważne, aby spróbować odnaleźć pewne elementy wspólne.  Nie wolno też zaniedbywać dogłębnej analizy konkurencji.  Jeżeli wiemy, do kogo tak naprawdę kierujemy swój przekaz, to nie będziemy mieć większych problemów z planowaniem skutecznych działań marketingowych mających na celu budowanie pozytywnego wizerunku w sieci . To staje się natomiast niezwykle ważne w kontekście rozwoju firmy.

Strona internetowa to podstawa

 Współcześnie trudno sobie wyobrazić efektywne komunikowanie się z klientami bez dobrze zoptymalizowanej i responsywnej strony firmowej. To w zasadzie jest podstawowe źródło kontaktu. Znaczenie ma wygląd takiej strony – jej kolorystyka czy odpowiedni wybór czcionek.  Chodzi o to, aby witryna była jak najbardziej atrakcyjna wizualnie dla odbiorców. Warto pamiętać, że strona internetowa stanowi internetową wizytówkę firmy. To oznacza, że jej wygląd powinien być jak najlepiej dopasowany do specyfiki danej branży. Prosty przykład – dość niepoważnie prezentowałyby się pastelowe odcienie różu na witrynie pomocy drogowej czy pogotowia elektrycznego. Nie ma przypadku w tym, że zupełnie inaczej wyglądają witryny pensjonatów dla turystów niż usług hydraulicznych. Niby są to detale, a mogą decydować o tym, w jaki sposób firma będzie postrzegana przez swoich potencjalnych klientów.

Jednocześnie użytkownicy nie mogą mieć problemów z nawigacją. Nic tak bardzo nie zniechęca jak kłopot ze znalezieniem konkretnej podstrony, danych kontaktowych czy dokładnego opisu oferty. Dlatego trzeba zwrócić szczególną uwagę na kwestie związane z user experience (UX). W tym względzie nad wyraz istotna okazuje się łatwość dostępu na daną stronę z każdego urządzenia, także mobilnego. Witryna powinna być zatem przystosowana do optymalnego wyświetlania się zarówno na dużym ekranie monitora, jak i niewielkim smartfonie. 

Niezwykle istotne są również treści. Najpiękniejsza nawet strona w ogóle nie spełni swojego zadania, jeżeli użytkownicy nie znajdą na niej odpowiedzi na swoje zapytania. Jeżeli ktoś wpisuje w wyszukiwarkę hasło „noclegi Bory Tucholskie”, to link powinien prowadzić do konkretnej podstrony opisującej właśnie te noclegi. Jednocześnie musi się na niej znaleźć odnośnik do kontaktu lub formularza rezerwacji. Wszystkie te elementy sprawiają, że dla użytkownika taka strona staje się wiarygodna. Dzięki temu wzrasta szansa na to, że chętnie skorzysta z oferty.

Strona internetowa musi także ciągle żyć. Konieczne jest dodawanie nowych treści. Jednym ze sposobów na skuteczne ożywienie witryny okazuje się prowadzenie bloga firmowego. Ma to dwie zalety. Z jednej strony można zaprezentować się jako profesjonalista, który służy swoimi cennymi radami. Jednocześnie takie działania wspomagają proces pozycjonowania strony.

Widać wyraźnie, że tworzenie strony internetowej jest procesem wymagającym bardzo dobrze przemyślanych działań, a także zwrócenia uwagi na wszelkie detale. Trzeba oczywiście korzystać z opracowanego wcześniej profilu klienta i pamiętać o grupie docelowej. Jak podkreśla Michał Pliszka z firmy Haiku Studio, każda witryna wymaga po jakimś czasie modernizacji, aby spełniała w stu procentach najnowsze wymogi stawiane przez Google. Samodzielne próby budowy czy optymalizowania pod kątem wyszukiwarek zajmują sporo czasu, a jednocześnie potrzeba jak najbardziej aktualnej wiedzy. Dlatego warto takie zadanie powierzyć specjalistom. 

Konieczny wpis do katalogów

 Każdą stronę internetową należy wpisać do katalogów. Jednak nie mogą one być przypadkowe.  Kluczowe, aby to były katalogi rzeczywiście wartościowe, z pozytywną i wieloletnią historią, a także pozbawione wszelkiego spamu.  Wysoką jakość danego katalogu można sprawdzić w jednym z dostępnych narzędzi do analizy profilu linków jak Ahrefs czy Majestic SEO. Uwagę należy zwrócić szczególnie na wskaźnik Trust Rank. Im jest on wyższy, tym dana strona ma lepszy profil mocnych linków.  Tak naprawdę wartościowych katalogów nie ma wielu. Z kolei wpisanie strony do tych kiepskiej jakości może przynieść więcej złego niż dobrego.

Firmy działające w konkretnym regionie powinny się znaleźć w katalogach przedsiębiorstw regionalnych, które zazwyczaj stanowią część lokalnych serwisów informacyjnych. Dzięki temu poprawia się widoczność witryny właśnie dla takich zapytań ukierunkowanych na dany teren np. jakieś miasto i jego najbliższą okolicę.

Ponadto warto pomyśleć o katalogach branżowych. Zdarza się, że niektórzy klienci trafiają bezpośrednio z tego typu katalogu. Kolejna kwestia dotyczy płatnych katalogów ogólnotematycznych, które zazwyczaj są moderowane pod kątem poprawności wpisu oraz merytoryczności danej strony.  To sprawia, że mają wysoki wskaźnik Trust Rank, więc naprawdę warto dodać do nich swoją stronę.

Komunikacja z klientami na wysokim poziomie

 Strona internetowa i katalogi to nie wszystko. Obecnie większość użytkowników korzysta z social mediów, więc warto pamiętać o tych kanałach komunikacji. Oczywiście należy zachować bardzo spójny przekaz z wizerunkiem firmy i darować sobie zbyt rubaszne memy niezbyt związane z prowadzoną działalnością. Z kolei humor na wysokim poziomie może nieco ożywić Facebooka, Twittera czy Instagram. Jednak kluczowy jest umiar i wyczucie dobrego smaku.

Facebook jest doskonałym miejscem nie tylko na wartościowe, angażujące posty, ale także na spersonalizowaną reklamę. Można przecież dotrzeć ze swoim przekazem reklamowym do ściśle określonej grupy odbiorców, dzięki ustawieniu kryteriów np. płci, wieku czy zainteresowań albo do osób, które już polubiły fanpage firmy. Efekty są niemal natychmiastowe, i to przy stosunkowo niewysokich nakładach finansowych.

Media społecznościowe stanowią zatem przestrzeń real time marketingu oraz tworzenia wizerunku firmy otwartej na autentyczne potrzeby klientów. Ważne, aby przekaz łączył w sobie profesjonalizm obsługi z atrakcyjnym przekazem. Wskazane jest dodawanie zdjęć z realnych realizacji. Użytkownicy na pewno to docenią, co przełoży się na większe zaufanie do marki oraz wzrost sprzedaży produktów czy usług.

Lepsza widoczność firmy w internecie

 Promowanie swojego biznesu w sieci obejmuje znacznie więcej działań niż tworzenie skutecznej strony internetowej, założenia konta w mediach społecznościowych czy wpisanie strony do wartościowych katalogów. Do dyspozycji jest kilka ciekawych narzędzi przeznaczonych do aktywnego pozyskiwania zainteresowania potencjalnych klientów. Przede wszystkim jest to pozycjonowanie strony internetowej, które ma szeroki charakter i obejmuje także wszelkie kwestie związane z optymalizacją strony. W szybkim dotarciu do użytkowników pomaga dobrze opracowana reklama Google Ads. Trwałą relację z klientami pomaga budować content marketing, czyli dostarczanie przydatnych oraz interesujących treści. Kolejną metodą jest namawianie użytkowników do rozmów o danej firmie i nakłanianie ich do generowania pozytywnych opinii. To wszystko się dzieje w ramach marketingu szeptanego.

W przypadku firm działających lokalnie szczególnie polecane jest też stworzenie bezpłatnej wizytówki działalności w Google i w mapach Google. Chodzi o wpis w Google Moja Firma. Trzeba jednak to zrobić bardzo rzetelnie nie tylko ze względu na potencjalnych klientów, ale również z powodu lepszego pozycjonowania. Przecież wyniki wyszukiwania są połączone z mapami Google. Dzięki dobremu wpisowi strona firmy może się wyżej pojawiać w rankingu Google. To sprawia, że osoby szukające lokalnej działalności szybciej są w stanie odnaleźć stosowną ofertę.

 Każde z tych narzędzi może pomóc w budowaniu relacji z klientami oraz budowaniu korzystnego wizerunku w sieci. Ważne tylko, aby dopasować konkretne metody do specyfiki działalności firmy i profilu odbiorców. Dlatego znów wracamy do punktu wyjścia, czyli analizy grupy docelowej oraz ustalenia źródeł, z których użytkownicy do nas docierają. Świadome tworzenie pozytywnego wizerunku w internecie wymaga czasu i pracy. W tych działaniach pomogą eksperci z Haiku Studio z wieloletnim doświadczeniem w branży.

 Tekst powstał we współpracy z Agencją Reklamową Haiku Studio z Chojnic. Haiku Studio zajmuje się budową stron WWW oraz reklamą firm w Internecie.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do